Երբ ինձ մոտ այս հոդվածը գրելու գաղափարը ծնվեց, ես սկսեցի հիշողությանս մեջ արթնացնել բոլոր այն հայկական դեմքերը, որոնք մանկության տարիներին տեսել եմ Վրաստանում, Ռուսաստանում, Ուկրաինայում, Ղազախստանում, Ղրղզստանում, Հայաստանում:
Մանկությունն ինձ համար կյանքի փուլ չէ, մանկությունն ինձ համար տարածք է: Քաղաքագետներ, լրագրողներ, հասարակական գործիչներ, մշակութաբաններ, երեխաներ, գյուղացիներ, դպրոցի տնօրեններ և ուսուցիչներ, ուսանողներ, մատուցողներ… պարզունակ խաղաղարար պատմություններ չեմ պատմի: Մենք ապրում էինք մի բակում, ձմերուկ էինք ուտում, դոմինո խաղում, հարևան բակի երեխաների հետ էինք կռվում: Մենք ծեծում էինք, մեզ էին ծեծում: Մայրս աշխատում էր կենտրոնական հիվանդանոցում: Երբեմն դասերից հետո գնում էի նրա աշխատավայր: Այնտեղ մի կին կար, հայ էր: Նա վառ և գեղեցիկ էր հագնվում, տարբերվում էր բոլորից, դեմքին միշտ ժպիտ կար, և շատ բարի էր երևում: Հաճելի էր նայել նրան: Տարիներ անց, երբ իմացա, որ նա նույնպես մասնակցում է Ստեփանակերտի ժողովներին, մի տեսակ վատ զգացի ինձ: Եվ հիմա էլ, հիշելով ամենը, հիշելով` ինչ պատահեց, այն ամենն, ինչ իմ աչքերի առջև է անցել, այն, ինչ մենք ապրեցինք պատերազմի ժամանակ և պատերազմից հետո` տան կորուստ, շրջապատի մարդկանց անհասկացողություն, հեգնանքի և խղճահարության թիրախ, ես միևնույն է չեմ կարողանում ատել հայերին, պարզապես ես նրանց չեմ ներում: Թեև տրամաբանորեն պետք է թե մեկը, թե մյուսը լիներ: Չեմ ցանկանում հերթական անգամ բացել այն հարցը, ով առաջինը սկսեց և ով էր մեղավոր:
Հայկական սփյուռքը կամ Ջիմիի վերադարձը
Հայկական սփյուռքը հայ ազգի խնդիրն է: Նրանք` իրենց պատմականորեն տրամադրված նոստալգիայով, ֆրանսիական, ամերիկյան անձնագրերով, դրամապանակներում մեծ չափի գումարներով, ժամանում են Հայաստան, հանգստանում բնության գրկում, հարմարավետ հյուրանոցներում, լուսանկարվում, կյանքն են վայելում և վերադառնում են տուն: Իսկ հասարակ հայերը շարունակում են ապրել իրենց խնդիրներով: Նրանք տանջվում են, նրանց հույսը ապագայի հետ է կապված, իսկ այն հավատը, որ մի օր նորմալ մարդկանց նման կապրեն, օրեցօր մարում է:
Սակայն, եթե հայրենիքն այդքան գեղեցիկ է, ինչո՞ւ են մարդիկ ցանկանում յուրաքանչյուր հարմար առիթի դեպքում լքել այն: Չէ որ մարդուն շատ դժվար է միայնակ երջանիկ լինել: Հայկական սփյուռքն ինձ հիշեցնում է «Դիսկո պարողը» հնդկական ֆիլմը, որտեղ գլխավոր դերում հանդես է գալիս Միխտուն Չակրաբորտին: Մենք նրան Ջիմի ենք անվանում: Ջիմին փրկվեց: Նա հայտնի դարձավ: Նա սպիտակ կոստյումով էր ման գալիս: Նա ինչ-որ կերպ դուրս եկավ աղքատությունից: Ճակատագիրը ժպտաց նրան: Եվ մի անգամ, հարբելով, Ջիմին հիշում է իր անցյալը, վերադառնում է այն փողոց, որտեղ ինքը մեծացել էր, փող է բաժանում աղքատներին և կրկին գնում է ապրելու իր կյանքով:
Խելացի՞ են արդյոք հայերը
Վիճակագրական տվյալների համաձայն, հայերի ինտելեկտը միջինից բարձր է: Ռուսաստանյան հեռուստաալիքների գրեթե բոլոր հաղորդումների վերջում տիտրերում կարելի է հայկական ազգանուններ կարդալ: Հայերը շատ շփվող ազգ են: Հեշտ են հարմարվում միջավայրին: Անհատական մակարդակում հայերը հավատարիմ են, շատ լավ ընկերներ են: Լեգենդներ են պատմում հայերի խորամանկության մասին, այն մասին, որ նրանք չափազանց խելացի են, և որ մեծապես աջակցում են միմյանց, և ամեն ինչ կանեն, որպեսզի մեկ այլ հայ կարողանա հաջողությունների հասնել: Առաջին հայացքից, այս ազգն ավելի շատ ռեսուրսներ ունի նորմալ պետականության ստեղծման համար: Սակայն անձամբ ես չեմ կարող խելացի ազգ անվանել հայերին, որոնք անցյալ դարի սկզբին կորցրեցին ներկայումս Թուրքիայի մեկ երրորդ մասը կազմող իրենց տարածքները: Այն ժամանակ հայերը եկեղեցի, լեզու, մշակույթ, բիզնես ունեին: Հայերը ազդեցիկ կապեր ունեին. հարուստ էին: Սակայն հայտնի իրադարձություններից հետո ամեն ինչ կորցրեցին:
Ղարաբաղյան պատերազմից առաջ Բաքվում ապրող յուրաքանչյուր հայ, դեռևս խորհրդային տարիներին, նվազագույնը երկու բնակարան ուներ: Հայերն ապրում էին ամենաբարեկեցիկ թաղամասերում: Աշխատում էին ամենաեկամտաբեր տեղերում: Եվ ոչ միայն Բաքվում, այլ նաև ողջ Ադրբեջանում: Եթե հայերն ընդամենը 2 տարի դիմանային, ողջ Ադրբեջանն իրենց ձեռքերում կլիներ: Այս շփվող, աշխատասեր, հեշտ ադապտացվող ազգը կարող էր ամեն ինչի հասնել: Օրինակ, BP-ում հաստատ միայն հայեր կաշխատեին: Կատարվածից հետո ես հայերին խելացի չեմ կարող համարել:
Սեյմուր Բայջան, գրող