Home / Հայաստան / Ժամանակի հայելին․ ընտրությունների շղթան Ռոբինզոնի օրինակով

Ժամանակի հայելին․ ընտրությունների շղթան Ռոբինզոնի օրինակով

Հոդված՝ Ռոբինզոն Կրուզո. ժամանակի հայելին

Հեղինակ՝ Հայկ Կոնջորյան, հրապարակախոս

Դանիել Դեֆոյի Ռուբինզոն Կրուզոն զուտ մարդկային մի ճակատագրի պատմություն չէ: Այն արտահայտում է դարաշրջանի ոգին, խտացնում ժամանակի հիմնական միտումները, աշխարհայացքն ու մտածողությունը: Նոր դարերի արշալույսը նշանավորվում էր նոր մարդու ծնունդով: Ռոբինզոնը նոր մարդն է, որի միջոցով Դեֆոն տալիս է դարաշրջանի պատկերը: Նա գտնվում է հնի և նորի սահմանագծին և անընդհատ տատանվում՝ իր երկրփեղկված աշխարհում: Բայց ի վերջո՝ նորը հաղթում է: Ինձ համար, Ռոբինզոնի կենտրոնական թեման ոչ թե մենությունն է, այլ՝ ընտրությունը:

Ընտրում եմ՝ ուրեմն գոյություն ունեմ

Միջնադարյան մարդու կյանքը կանխատեսելի էր` նախասահմանված ի վերուստ: Կատարել սեփական ընտրությունը, նշանակում էր խախտել աստվածային նախախնամությունը, որը հաճախ արտահայտվում էր հայրական կամքով: Ռոբինզոնը ընդդիմանում է հոր կամքին և ընտրում է հեռանալ: Բայց ընտրելով մեկ անգամ` նա պետք է ընտրի անընդհատ և իր ուսերին պետք է տանի սեփական ընտրության ծանրությունը: Հենց այստեղ է առաջանում Ռոբինզոնի ներքին կոնֆլիկտը. ամեն անգամ բախվելով իր ընտրության հետևանքի հետ` նա ցանկանում է վերադառնալ: Բայց ի վերջո կատարում է մի նոր ընտրություն, որը նրան պետք է տանի մի նոր հանգրվան: Իր ընտրության արդյունքում նա գերի է ընկնում, հետո փախչում, այնուհետև հայտնվում Բրազիլիայում: Իր ընտրության պատճառով հայտնվում է կղզում՝ միայնակ: Իր ընտրությամբ նա հեռանում է կղզուց՝ Անգլիա, հետո նորից վերադառնում կղզի: Նա ընտրում է ձեռնարկել նոր ճանապարհորդություններ, հայտնվում է Մադագասկարում, Հնդկաստանում, Չինաստանում, Ռուսաստանում, անցնում է զանազան վտանգների ու արկածների միջով: Վերջում, նորից իր ընտրությամբ, վերադառնում է հայրենիք: Եթե ճակատագիրը տրված է քեզանից անկախ, ապա կենսագրությունը գրում ես ինքդ: Ռոբինզոնը հրաժարվում է ճակատագրից և կերտում է սեփական կենսագրությունը: Հենց սա է, որ տարբերում է նոր ժամանակների անհատին. նա իր կենսագրության հեղինակն է, կամ առնվանզ ձգտում է դրան: Ընտրությունը անհատական մակարդակից տարածվում է ընտանեկան, սոցիալական, քաղաքական և համակեցական կյանքի մյուս հարթություններ՝ դառնալով նոր աշխարհի հիմնասյուներից մեկը:

Արկածախնդի՞ր, թե՞ երազող

Դեֆոն ապրում էր աշխարհագրական հայտնագործությունների դարաշրջանում, երբ արկածն ու իրականությունը միախառնված էին: Նոր աշխարհների մասին առասպելները շարժում էին մարդկանց հետաքրքրասիրությունը, նրանց դրդում համարձակ ձեռնարկումների: Մի կողմից հարստանալու տենդը, որ կլանել էր բոլորին, մյուս կողմից՝ աշխարհաճանաչողության մղումը, մարդկության զարգացմանը հաղորդում էին մի աննախադեպ թափ: Ինքը՝ Դեֆոն, եղել էր առևտրական և լավ էր զգում ժամանակի զարկերակը: Ռոբինզոնը հայտնվում է կղզում 1659 թվականին: Դրանից 17 տարի առաջ՝ 1642թ., հայտնաբերվել էր Նոր Զելանդիան, իսկ կես դար առաջ՝ 1606 թ.՝ Ավստրալիան: Սրանք իրական երկրներ էին, որոնք բացահայտել էին «Ռոբինզոնները»:

Յուրաքանչյուր ժամանակաշրջան ունի իր հերոսը և Ռոբինզոնը իր ժամանակի հերոսն էր, որին իր վեպում կերտել է Դեֆոն: Եվ ինչպես բոլոր ժամանակներում, աշխարհը հերոսի առջև դնում է մի կարևոր պայման՝ նա պետք է լինի խենթ: Եղեք քաղցած, բայց եղեք խենթ՝ ասում էր մեր ժամանակների հերոսներից մեկը, ու միլիոնավոր մարդիկ ձգտում են նմանվել նրան: Ռոբինզոնից մինչև Սթիվ Ջոբս, բոլոր հերոսները կանգնած են արկածի և իրականության սահմանին: Հենց դա է, որ նրանց դարձնում է գրավիչ և առեղծվածային, ստիպում մարդանց նմանակել հերոսին: Այն, ինչ ճանաչելի է և բացահայտ, այլևս գրավիչ չէ. հարկավոր է լեգենդ: Ժամանակակից աշխարհը կառուցված է հենց այդ լեգենդի վրա՝ դու կարող ես, միայն թե ձգտի՛ր, պայքարի՛ր և աշխարհը կբացի քո առջև իր դռները: Պետք է հիշել, որ արդի աշխարհը ձևավորվում էր հենց Դոֆոյի ժամանակներում՝ աշխարհագրական հայտնագործություններ, արդյունաբերական հեղաշրջում, կապիտալիզմի աճ և շուկայական տարերք, որ կլանում է բոլորին ու հասնում մինչև մեր օրեր:

Ռոբինզոնի կյանքը ծավալվում է հենց այդ շուկայական տարերքի մեջ, բայց որտեղ գլխավոր շարժառիթը միայն փողը չէ: Անգլիա վերադառնալուց հետո նա ուներ բավական կարողություն, ապրում էր բարեկեցիկ կյանքով և կարծես թե պատճառ չուներ նոր ու համարձակ ձեռնարկումների: Բայց նա մեկնում է նոր ճամփորդության՝ լինելով Հարավային Ամերիկայում, Աֆրիկայում և Ասիայում, և միայն 10 տարի անց կրկին վերադառնում Անգլիա: Եթե ոչ հարստանալու ձգտումը, ապա ի՞նչն է, որ Ռոբինզոնին մղում է նորից ու նորից ճանապարհ ընկնել դեպի անհայտություն: Հենց անհայտությունը բացահայտելու մարդկային հետաքրքրասիրությունը՝ մի բան, առանց որի անհնար է պատկերացնել առաջընթացը: Եվրոպացի ճանապարհորդները իրենց հետ նոր երկրներից բերում էին ոչ միայն հարստություն և ապրանքներ, այլև՝ ինֆորմացիա և նոր գիտելիքներ: Մյուս կողմից՝ եվրոպական աշխարհի կուտակած փորձն ու գիտելիքները «արտահանում» էին այլ երկրներ, այսպիսով՝ շուրջերկրյա ճանապարհորդությունները վերածելով նաև գիտելիքի ճանապարհորդության և շրջանառության: Ռոբինզոնը ևս, եվրոպական քաղաքակրթության փորձն ու գիտելիքը տարածում է իր «նոր աշխարհում»:

Ռոբինզոնի Ստեղծարար մենությունը

Սկզբից Ռոբինզոնը հայտնվեց կղզում, հետո կղզին հայտնվեց «Ռոբինզոնում»: Անմարդաբնակ ու վայրի կղզում, թվում էր թե հերոսը չի դիմանա կամ կվերածվի մեկ այլ վայրենու՝ ենթարկվելով կղզու կանոներին: Բայց Ռոբինզոնը դավաճանած կլիներ իր մարդկային էությանը, իսկ մարդը, որտեղ էլ որ հայտնվի, փորձում է աշխարհը կերտել սեփական կերպարանքով. այս դեպքում՝ եվրոպացի մարդը: Եվ Ռոբինզոնը կղզին կերտեց մարդկային քաղաքակրթության օրինակով: Նա զբաղվում էր երկրագործությամբ՝ մշակում հացահատիկ ու բրինձ: Ընտելացնում էր վայրի կենդանիներին: Հաց էր թխում, չամիչ էր պատրաստում, կավե ամաններ ու կողովներ սարքում: Խմում էր ռոմ և կարդում Աստվածաշունչ: Կառուցում էր կացարան և այն պարսպապատում: Նա անմարդաբնակ կղզուց կերտեց հայրենիք, որը պատրաստ էր պաշտպանել զենքով: Իսկ հետո, երբ կղզում հայտնվեցին մյուս մարդիկ, իր գիտելիքները փոխանցեց նրանց, որպեսզի շարունակեն իր գործը: Ռոբինզոնը ստեղծեց և ժառանգեց՝ ամբողջացնելով մարդկային համակեցության շրջապտույտը: Իսկ հետո հեռացավ: Ռոբինզոնի մենությունը ստեղծարար մենություն էր, իսկ կղզին՝ մի սուռոգատ, որի մեջ ընկավ մարդկային քաղաքակրթության սերմը Դեֆոյի ձեռքով:

Տաբուլա ռասա կամ Ուրբաթ

Ուրբաթը Ռոբինզոնի արարչագործության գագաթնակետն է, նրա ՎԵՑԵՐՈՐԴ ՕՐԸ: Եվ այստեղ, առավել քան վեպի մյուս հատվածներում, Դեֆոն ցուցադրում է եվրոպացիների քաղաքակրթող առաքելությունը: Սա ժամանակի հրամայականն էր և իմպերիալիզմի գաղափարական զենքը: Նոր երկրների նվաճումներն ուղեկցվում էին ոչ միայն նյութական բարիքների փոխանակությամբ, այլև մշակութային փոխառնչություններով, որոնք հաճախ կոնֆլիկտային բնույթ ունեին: Հանդիպում էին քաղաքակիրթն ու «վայրենին», և նրանց միջև պետք է երկխոսություն հաստատվեր: Ուստի, հարկավոր էր քաղաքակրթել նրանց: Այս գաղափարը տարածված էր թե´ գրականության և թե´ քաղաքականության մեջ: Դեֆոյից մի փոքր ուշ, նրա հայրենակից՝ բրիտանացի խոշոր մտածող և քաղաքական գործիչ Է. Բըրքը պետք է ասեր, որ Իռլանդիան գրավել է ոչ այնքան անգլիական զորքը, որքան անգլիական մշակույթն ու քաղաքակրթությունը: Ի դեպ, ինքը՝ Բըրքը, իռլանդացի էր: Սա նորություն չէր աշխարհի համար: Դեռևս հին հույներն ու հռոմեացիները նվաճում ու «քաղաքակրթում» էին բարբարոսներին, ովքեր իրենց նման չէին: Քաղաքակրթական առաքելությունը գաղութատիրության անբաժան մասն է, իսկ Դեֆոյի ապրած ժամանակները ակտիվ գաղութացման ժամանակներ էին:

Եվ այսպես, Ռոբինզոնը սկսում է քաղաքակրթել Ուրբաթին և դա կատարում է թե՛ նյութական, թե՛ հոգևոր ու մշակութային մակարդակներում: Նա սովորեցնում է Ուրբաթին՝ խոսել անգլերեն, և այդպիսով լուծում է հաղորդակցման խնդիրը: Ռոբինզոնի համար Ուրբաթի վայրենության գլխավոր արտահայտությունն այն է, որ նա մարդու միս է ուտում: Դրա համար, նրան արգելում է մարդու միս ուտել և ընտելացնում է կենդանական մսին, հացին, կաթնամթերքին ու բանջարեղենին: Այնուհետև Ուրբաթին սովորեցնում է երկրագործությամբ զբաղվել: Մի բան, որը նրան բնության սպառողից վերածում է արտադրողի: Ռոբինզոնը Ուրբաթին ծանոթացնում է բարձր տեխնոլոգիաների հետ՝ ուսուցանելով զենքին տիրապետելու արվեստը, որը հետագայում նրանց շատ է օգնում: Դրանով Ուրբաթը կարծես քաղաքակրթական ցատկ է կատարում՝ իր պես վայրենիների հետ գտնվելով նույն ժամանակի ու տարածության մեջ, բայց տիրապետելով ապագայի զենքին:

Նյութականից զատ, Ռոբինզոնն իր աշակերտի հետ սկսում է զրուցել աստծո մասին, քննարկում բարու և չարի գաղափարը, խոսում է հոգու և սատանայի մասին: Եվ մի օր Ուրբաթը Ռոբինզոնին տալիս է հարց, որին նա դեռևս պատասխան չունի ու ձևացնում է, թե չի հասկանում հարցը. եթե աստված ամենազոր է, ապա ինչու՞ միանգամից չի պատժում սատանային, այլ թույլ է տալիս, որ նա կատարի իր չարագործությունները: Այս պահը կարծես Ռոբինզոնի քաղաքակրթական աշխատանքի տրամաբանական հանգրվանն է, երբ սովորողը սովորեցնողին տալիս է մի հարց, որի պատասխանը նա չունի, և նրանց միջև հաստատվում է «մշակութային հավասարություն»:

Ռոբինզոնը բավարարվա՞ծ է, թե՞ ոչ

Վերադառնանք ընտրությանը: Ռոբինզոնը տանից հեռացավ ծնողների կամքին հակառակ և ամբողջ կյանքում իրեն մեղադրում էր այդ որոշման համար, որը դարձավ իր դժբախտ կյանքի պատճառը: Բայց ամեն անգամ նա կատարում էր մի նոր ընտրություն, որն իր առաջին ընտրության շարունակությունն էր: Ո՞րն էր Ռոբինզոնի ընտրության շարժառիթը՝ հետաքրքրասիրությու՞նը, հարստանալու մղու՞մը, արկածախնդրությու՞նը:

Եթե մեր ընտրությունը ենթակա է մեր կամքին, ապա ընտրության հետևանքները շատ հաճախ դուրս են մեր կամքի հսկողությունից: Բայց կատարել ընտրություն, նշանակում է նաև պատասխանատվության ստանձնել հետևանքների համար, որոնք էլ իրենց հերթին դառնում են պատճառ՝ նոր ընտրության: Ժամանակակից մարդու կյանքը ևս, անցնում է ընտրությունների նման շրջապտույտի մեջ, և որքան շատ են մարդու ընտրությունները, այնքան շատ են սպասելիքները, հետևաբար՝ բավարարվելու և հիասթափվելու հնարավորությունը: Ռոբինզոնը պատրա՞ստ է սրան: Կարծում եմ՝ և այո և ոչ, ու հենց սրանով է Ռոբինզոնը գտնվում երկու աշխարհների սահմանագծին: Մի կողմից ավանդական մտածողությունն է, որը ստիպում է մնալ հայրական օջախում և ապրել կանխատեսելի կյանքով, ինչպես որ իր նախնիները: Մյուս կողմից՝ նոր աշխարհը, որը լի է անակնկալներով, վայրիվերումներով ու արկածներով: Մի կողմից երաշխավորված ապահովությունն է, մյուս կողմից՝ ռիսկային երազանքը: Եվ ընտրությունը դառնում է հատկապես կարևոր, երբ մարդն ունի այլընտրանք: Ավելի լավ է Ռոբինզոնը մնա երջանիկ՝ հայրական ընտրությա՞մբ, թե՞ կատարի սեփական ընտրությունը և լինի դժբախտ:

Կղզում, լիակատար մենության մեջ, Ռոբինզոնը շատ հաճախ իրեն զգում էր երջանիկ, որովհետև չէր ձգտում ավելիին, քան իրեն հարկավոր էր, բավարարվում էր եղածով: Սա այն մարդու կյանքն էր, որն իր համար նախատեսել էր հայրը: Բայց հերիք է՝ նա դուրս գա կղզուց կամ ստանա ընտրության հնարավորություն, սկսվում են տանջանքներն և խախտվում է նրա ներքին անդորրը: Սակայն Ռոբինզոնը ամեն անգամ որոշում է դուրս գալ իր հարմարավետության կղզուց: Հարցը՝ Ռոբինզոնը բավարարված է, թե ոչ, կախված է նրա ընտրությունից ու դրա հետևանքներից, որովհետև Ռոբինզոնի կյանքը իրար հաջորդող ընտրությունների շղթա է, իսկ կղզին՝ ընդամենը այդ շղթայի հերթական օղակը: