Home / Մշակույթ / Էթնիկ զտումների պոեզիան

Էթնիկ զտումների պոեզիան

Ռազմաբանաստեղծական համալիր
Սլավոյ Ժիժեկ


Այժմ, երբ
Ռադովան Կարաջիչը վերջապես ձերբակալվել է, ժամանակն է վերհիշելու, որ Կարաջիչը՝ մասնագիտությամբ հոգեբույժ, ոչ միայն անողոք քաղաքական և ռազմական առաջնորդ էր, այլև բանաստեղծ։ Նրա պոեզիան չպետք է անմիտ համարվի․ այն արժանի է մանրաքնին ընթերցման, քանի որ պատմում է մեզ, թե ինչպես է էթնիկ զտումն աշխատում։ Ահա Իզեթ Սարաջլիչին նվիրված անվերնագիր մի պոեմի առաջին տողերը․

Դարձիր իմ նոր հավատքին ամբոխ
Ես առաջարկում եմ քեզ այն, ինչ ոչ ոք չի ունեցել նախկինում
Ես առաջարկում եմ քեզ անգթություն և գինի
Նա, ով չի ունենա հաց, կսնվի իմ արևի լույսով
Իմ հավատքում ոչինչ արգելված չէ
Այնտեղ կա սիրել և խմել
Եվ արևին նայել այնքան, որքան ուզում ես
Այս աստվածությունը ոչինչ չի արգելում քեզ
Օհ հնազանդվեք իմ կոչին եղբայրներ ժողովուրդ ամբոխ

Առաջնորդ, ով առաջարկում է իր ենթականերին «անգթություն և գինի», ներկայանում է սուպեր-էգոյի լկտի կոչով․ բոլոր արգելքները պետք է հանվեն, որպեսզի ենթական կարողանա անվերջ վայելել կործանարար օրգիան։ Սուպեր-էգոն է այն «աստվածությունը», որ ոչինչ չի արգելում։

Բարոյական արգելքների այս վերացումը «պոստմոդեռնիստական» ազգայնականության շրջադարձային հատկանիշն է։

Այն գլխիվայր է շրջում կլիշեն, ըստ որի կրքոտ էթնիկ նույնականացումը վերականգնում է արժեքների ու հավատքների ամուր հավաքակազմը գլոբալ աշխարհիկ հասարակության անապահովության շրջանում, փոխարենը այն ծառայում է որպես հազիվ քողարկված «Դուք կարո՛ղ եք»։ Այսօրվա, ըստ երևույթին, հեդոնիստական ու ամենաթող հասարակությունը պարադոքսալ կերպով ավելի շատ է հագեցած օրենքներով և կանոնակարգերով (ծխելու ու խմելու սահմանափակումներ, սեռական ոտնձգության դեմ օրենքներ և այլն), փոխարենը կրքոթ էթնիկ նույնականացման գաղափարը՝ հեռու զսպվածություն պահանջելուց, գործում է որպես ազատագրող կոչ․ «Դուք կարո՛ղ եք։ Հանդուրժող լիբերալ հասարակությունում դուք կարո՛ղ եք խախտել խաղաղ համակեցության խիստ կանոնակարգերը։ Դուք կարո՛ղ եք խմել և ուտել ինչ կամենաք։ Դուք կարո՛ղ եք արհամարհել պոլիտկոռեկտությունը, դուք կարող եք անգամ ատել, կռվել, սպանել և բռնաբարել»։

Ալեքսանդր Տիժանիչը՝ առաջատար սերբ սյունակագիր, ով Միլոշևիչի կառավարությունում կարճ ժամանակով տեղեկատվության նախարար է եղել, «Միլոշևիչի և սերբերի տարօրինակ սիմբիոզն» այսպես է նկարագրել․

«Միլոշևիչն ընդհանուր առմամբ սազում է սերբերին։ Նրա կառավարման տարիներին սերբերը վերացրեցին աշխատաժամերը։ Ոչ ոք ոչինչ չէր անում։ Նա թույլ տվեց, որ սև շուկան և մաքսանենգությունը ծաղկեն։ …Ավելին՝ Միլոշևիչը մեզ զենք կրելու և դրա օգնությամբ մեր բոլոր հարցերը լուծելու իրավունք տվեց։ …Սերբիայի առօրյան Միլոշևիչը վերածեց անդադար տոնակատարության, նա մեզ ավարտական երեկոյին մասնակցող դպրոցական զգալու հնարավորություն տվեց՝ չկա ոչինչ, իսկապես ոչինչ, ինչի համար դու կարող ես պատժվել»։

Արդյո՞ք այս իրավիճակը չէ պատկերված Կուստուրիցայի «Ընդհատակ»(1995) ֆիլմում։ Ֆիլմի հիմնական նշանակությունը հետհարավսլավական հակամարտությունում կողմ ընտրելու ձևի մեջ չէ (հերոսական սերբերն ընդդեմ դավաճանների և պրո-նացի սլովենների և խորվաթների), այլ «ապաքաղաքականացված» գեղապաշտական վերաբերմունքի։ Երբ Cahiers du cinéma-ի հետ հարցազրույցում Կուստուրիցան պնդում էր, որ «Ընդհատակը» բնավ քաղաքական ֆիլմ չէ, այլ՝ սահմանային անհատական փորձ, «տարկետված ինքնասպանություն», նա մերկացնում էր այն ձևը, որով բեմադրում է հետհարավսլավական էթնիկ զտումների և ռազմական հանցագործությունների ապաքաղաքական ենտնապատկերը։

Պատկերելով «տարկետված ինքնասպանությունն» իբրև խմելու, երգելու և զուգավորվելու անվերջ օրգիա, որ տեղի է ունենում ժամանակից և հանրային տարածությունից դուրս, Կուստուրիցան արդյունավետորեն ցուցադրում է Բոսնիայում (սերբերի իրականացրած) էթնիկ կոտորածի լիբիդինալ տնտեսությունը՝ անզուսպ վատնման պսևդոբատայական տրանսը, լգոցու-լափոցու-երգուպարի-սեքսի անընդհատական կատաղի ռիթմը։

«Ինչպե՞ս էին նրանք ունակ անել դա» հարցի պատասխանն այստեղ է թաքնված։

Պատերազմը «քաղաքականության շարունակությունն է այլ միջոցներով», և այն, որ Կարաջիչը պոետ էր, թույլ է տալիս տեսնել, որ Բոսնիայի էթնիկ զտումները (որոշակի) պոեզիայի շարունակությունն էին այլ միջոցներով։

Ճիշտ է՝ Միլոշևիչը «շահարկել է» ազգայնական կրքերը, բայց պոետներն էին, որ տվեցին նրան միջոցներ անելու դա։ Նրանք էին՝ անկեղծ պոետները, ոչ թե կոռումպացված քաղաքական գործիչները, որ սկիզբ դրեցին այս ամենին, երբ 1970-ականներին և վաղ 1980-ականներին սկսեցին ագրեսիվ ազգայնականության սերմեր ցանել ոչ միայն Սերբիայում, այլև մյուս նախկին հարավսլավական հանրապետություններում։ Այստեղ՝ հետ-Հարավսլավիայում, մենք ունեցանք ոչ թե ռազմաարդյունաբերական, այլ ռազմաբանաստեղծական համալիր՝ մարմնավորված Ռատկո Մլադիչի և Ռադովան Կարաջիչի զույգ կերպարներում։

անգելերն բնագիրը հրապարակվել է London Review of Books-ում՝ 2008 թվականի օգոստոսի 14-ին